Het nieuwe kabinet is van plan om in 2026 het btw-tarief voor cultuur, media, logies, boeken en sport te verhogen van 9% naar 21%. Een brede samenwerking in de wereld van sport, media, boeken, cultuur en horeca spreken zich samen uit tegen deze een verhoging van 12% btw. De deelnemende partijen maken zich zorgen omdat deze grote lastenverzwaring álle Nederlanders gaat raken. Op 3 juni is de landelijke campagne ‘Geen hogere btw, je belast er heel Nederland mee!’ gestart. De Kroepoekfabriek steunt deze campagne om concerten voor zoveel mogelijk mensen toegankelijk te houden.
De Kroepoekfabriek steunt de actie geenhogerebtw.nl. “We vinden het van groot belang om podiumkunsten voor iedereen zo toegankelijk mogelijk te houden. Daar zetten we ons op allerlei manieren voor in.” Zo hebben we voor concertbezoekers met een kleine beurs geregeld gratis concerten en concerten met een lage entreeprijs, programmeren we gratis programma op verschillende buitenlocaties en maken we het organiseren van evenementen voor nieuw en/of jong talent zo laagdrempelig mogelijk. Een kostenstijging van 12% heeft grote gevolgen voor het organiseren en promoten van evenementen die troost, afleiding, vermaak en verbinding brengen. Ook schaadt de btw-verhoging de creatieve sector, en daarmee de economie, omdat veel makers en organisatoren geraakt worden vanwege de keuzes die gemaakt moeten worden.
Als poppodium denken we graag mee in oplossingen, dat hebben we altijd gedaan. In dit geval zoeken we het liefst een oplossing waarbij we cultuurdeelname voor onder meer jongeren, makers, organisatoren en mensen met een lager inkomen zo toegankelijk mogelijk houden.
Cultuur, sport, horeca en media
De voorgenomen btw-verhoging gaat verder dan alleen een extra belasting op cultuur. Het raakt ook sport, horeca en media. De verhoging van 9% naar 21% raakt iedereen in Nederland in het dagelijks leven en op meerdere vlakken. Het is een extra belasting op de kostbare vrije tijd, het verenigingsleven, nieuwsgierigheid en (mentale) gezondheid van elke Nederlander. Van het toejuichen van je favoriete voetbalteam, het boek dat je wilt lezen, een bezoek aan je lievelingsmuseum of aan live muziek, luisteren naar de fanfare in de buurt, een hotelovernachting in eigen land, een uurtje sporten bij de sportschool in de wijk, tot de krant die je op de hoogte houdt over wereldgebeurtenissen.
#geenhogerebtw
Uiteenlopende organisaties waaronder NOC*NSF, de KNVB, Koninklijke Horeca Nederland, Kunsten ‘92, NDP Nieuwsmedia en Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek maken zich grote zorgen en starten daarom samen een campagne tegen hogere btw. Wij doen ook mee. Spreek jij je ook uit? Zie alle info en petities op https://geenhogerebtw.nl/
#geenhogerebtw