Een nostalgische melange van Trip Hop, Nu Jazz & Electro.
Zaterdag 14 oktober speelt Boogie Belgique in De Kroepoekfabriek. De band is een tijdloze mix van downtempo, nu-jazz & electro. Tijdens hun ‘Machine-tour’ hebben wij de eer om de enige NL-show te faciliteren! De band speelt gedurende de maand oktober in tal van Europese hoofdsteden als Londen, Athene, Istanbul en Madrid en komt ook naar Vlaardingen.
Boogie Belgique is het Belgische band- en producerscollectief rond Oswald Cromheecke. Opgericht in 2012 door Oswald als slaapkamerproducer, groeide het project gestaag en werd het een gevestigde waarde in de underground scene van Instrumental Hip Hop, Trip Hop, Electronica en Nu Jazz.
De eerste vier jaar bracht Boogie Belgique 3 albums uit die door Oswald zelf werden geproduceerd. Met tracks als “Forever & Ever” en “Swing Thing” bereikte Boogie Belgique al snel fans over de hele wereld. In 2016 kreeg Oswald het gezelschap van Cedric Van Overstraeten op trompet, Emily Van Overstraeten op zang, Aiko Devriendt op toetsen en Martijn Van Den Broek op drums voor Boogie Belgique’ vierde full album “Volta”. De meeste opnames met dit collectief vonden plaats in hun nieuwe hoofdkwartier in Brussel, wat resulteerde in een meer live aanpak van het componeren. Deze nieuwe aanpak van gezamenlijk produceren gaf aanleiding tot een nieuw geluid, terwijl de typische nostalgische flair van Boogie Belgique behouden bleef.
Op het podium evolueerde de band van een DJ set door Oswald, begeleid door Cedric op trompet, naar een volledige live band waar Oswald, Cedric, Emily, Aiko en Martijn vergezeld werden door Ambroos De Schepper op saxofoon. Deze dynamische configuratie vond zijn weg naar honderden podia in heel Europa. Tussen 2013 en 2019 trad Boogie Belgique op in landen als Griekenland, Frankrijk, Roemenië, Nederland, UK, Tsjechië, Turkije en Tsjaad, wat resulteerde in een snel groeiende internationale fanbase.
Het geluid van Boogie Belgique is een mix van elektronische muziek en jazz, met hints van Bonobo, Cinematic Orchestra en Fat Freddy’s Drop. Het geluid van Boogie Belgique varieert tussen ontspannende, intieme sferen en energieke, dansbare grooves. Het wordt gekenmerkt door melancholie, nostalgie en een menselijke touch, vooral dankzij de systematische diagonale aanpak van produceren en opnemen.
Nu onthult de band hun nieuwste LP, Machine, een verzameling muziek doordrenkt met de overkoepelende mystiek van de band, samen met thema’s die de afleidingscultuur verkennen die we vandaag de dag in het moderne tijdperk ervaren. Er worden parallellen getrokken tussen het heden en de vooroorlogse tijdgeest van de jaren dertig, toen de cultuur een progressieve fase inging, niet ongelijk aan die van vandaag. De voorliefde van Boogie Belgique voor swing, big band sounds en crooners is duidelijk op de hele LP, die een uitnodiging is om te vertragen terwijl het zachtjes meandert van downtempo jazzy stukken, rustige hip hop beats en iets snellere dance stukken. Nummers als ‘Wonder’ belichamen dit eerbetoon aan het croonertijdperk, geïnspireerd door Harold Orlobs hit ‘I Wonder Who’s Kissing Her Now’. Het werk van de band op Machine bevat boodschappen, waarschuwingen over onze overconsumptie en de val van heersende koninkrijken. Al met al is het een voortzetting van het verhaal van Boogie Belgique, een wereld waarin verlangen naar een vervlogen tijdperk, stedelijk verval, publieke onrust, schimmige samenlevingen die uit de gratie vallen en avenoir aan de orde van de dag zijn.
Met alle complexiteit die vriendschappen met zich mee kunnen brengen, een naar buiten gericht perspectief en inherent talent bij alle leden, is Boogie Belgique een klasse apart. Het is muziek die de geest van het verleden aanmoedigt om samen te smelten met de ziel van de toekomst… Ga mee op de volgende etappe van hun mysterieuze avontuur in het onbekende.
yan. staat voor ‘your average neighbours’ en is een experimenteel, avant-garde jazzduo uit Rotterdam bestaande uit David Marcinek op zang en gitaar en Tomas Noordsij op drums en toetsen. Als project probeert het aan de ene kant vrije improvisatietechnieken en rauwheid te verkennen, terwijl het aan de andere kant herkenbaar, gevoelig en begrijpelijk blijft. Gevoel is dan ook de rode draad die deze muzikanten samen weeft. Soms rauw, soms zacht en verfijnd, altijd groovy.