Woensdag 18 december heeft de Vlaardingse gemeenteraad unaniem de nieuwe Algemene Plaatselijke Verordening (APV) aangenomen. Daarin is onder meer vastgesteld dat De Kroepoekfabriek per 1 januari 2014 op zaterdag tot 04.00 uur open mag, in plaats van tot 02.00 uur. Dit is in overeenstemming met de meeste poppodia in Nederland en biedt podia de ruimte meer eigen inkomsten te genereren in tijden dat de overheid de steun moet verminderen. De Kroepoekfabriek is blij met deze maatregel. Met het team wordt een aantrekkelijk en zorgvuldig plan gemaakt om zo goed en passend mogelijk met deze verruiming om te gaan. Het betekent niet dat De KF nu meteen standaard iedere zaterdag langer open zal zijn. Het podium gaat steeds op zoek naar een goed programma en zal duidelijk de eindtijden communiceren. Dit is een grote kans in de zoektocht naar oplossingen tegen de bezuinigingen.
Behoefte
De veelheid aan bezoekers, de ruim 200 getrainde jongeren achter de schermen, de bijna 100 enthousiaste sponsors en fondsen en de brede line up van lokale en landelijke enthousiaste artiesten (ruim 1000 per jaar) so far bewijzen de behoefte aan een goed poppodium in de stad. Met De Kroepoekfabriek dragen we bij aan een aantrekkelijke stad, door een uniek poppodium, met een goed programma, professionele faciliteiten, ontwikkelde, gemotiveerde jongeren en een goede broedplaats voor talent op het podium én achter de schermen. Een plek waardoor Vlaardingen extra op de kaart komt te staan, ook landelijk.
Grote kans
We kijken er naar uit om met elkaar en door deze kans een aantrekkelijk aanbod te doen aan alle muziekliefhebbers! Met het team maken we zorgvuldig een programmaplan om zo goed en passend mogelijk met deze verruiming om te gaan. We zullen het rustig opbouwen. Dit is een grote kans voor ons in onze zoektocht naar oplossingen tegen de bezuinigingen. Daar zijn we erg blij mee!
Voor de liefhebber enkele feiten op een rij:
(zie ook de Veelgestelde Vragen op deze site)
• Vlaardingen wil zich terecht profileren als een aantrekkelijke, culturele stad, voor jongeren en voor bezoekers van buiten de stad. De Kroepoekfabriek kan hier wezenlijk aan bijdragen. Een dergelijke verruiming komt tegemoet aan de wens van het publiek.
• Vrijwel alle vergelijkbare poppodia in Nederland, van dorp tot stad, hebben sluitingstijden tot 05.00 uur en soms zelfs tot 06.00 uur. Het betreft hier allen culturele stichtingen. Ook hieruit blijkt dat dergelijke sluitingstijden noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de culturele kernactiviteiten en de gewenste culturele exploitatie door poppodia.
• Afgelopen jaar heeft onderzoek uitgewezen dat Vlaardingen aantrekkelijker is geworden sinds de komst van De Kroepoekfabriek. Vlaardingen is 19 treden gestegen op de ladder van cultuur en daardoor 5 stappen op woonaantrekkelijkheid. Daarmee helpt De KF mee aan de ambitie van de stad. We hebben een aanzuigende werking voor de stad, waar mensen vooraf een hapje gaan eten en na afloop nog de andere kroegen opzoeken. Helemaal als we samen optrekken! 40% van onze bezoekers komt van buiten Vlaardingen, dat kan een kans zijn voor iedereen.
• Vanaf de opening in 2011 werkt De KF al hard aan het verwerven van eigen inkomsten, om zo min mogelijk te hoeven leunen op overheidsgeld. De verhouding eigen inkomsten vs subsidie was al 70% vs 30%. Na de bezuinigingsronde zal De Kroepoekfabriek haar opdracht voor de stad nog moeten vervullen met 12% aan subsidie. Ter vergelijking, landelijk doen podia het met 40% subsidie.
• Met de activiteiten die we organiseren, maken we geen winst.
• Aan de subsidie hangt een prestatie-afspraak, het dienen van een maatschappelijk, cultureel en educatief doel.Het college verleent subsidie, onder de voorwaarden van de Algemene Subsidieverordening Vlaardingen (ASV 2011), aan De Kroepoekfabriek voor de activiteiten die zij organiseert. Deze activiteiten leveren een bijdrage aan de vastgestelde beleidsdoelen van het programma Kunst & Cultuur vastgesteld door de gemeenteraad en zijn uniek binnen Vlaardingen.
• We onderscheiden ons in de missie, doelgroep en doelstellingen van de reguliere horeca. De doelgroep van De Kroepoekfabriek is de liefhebber van popmuziek en zijn onderverdeeld in vijf persona’s, en gekozen op basis van behoefte, mentaliteit en lifestyle. Onze bezoekers komen minder in de reguliere horecagelegenheden. Dat blijkt ook uit de aanvankelijke noodzaak voor een poppodium.
• 75% van onze bezoekers is tussen de 15 en 25 jaar, 15% is tussen de 25 en 35 jaar en 10% is ouder of jonger.
• 60% van onze bezoekers komt uit Vlaardingen, de rest trekken we met ons programma aan uit de regio.
• De frequentie: De Kroepoekfabriek kent gemiddeld 12 evenementen per maand. De rest van de avonden staan in het teken van educatie. We hebben en hele diverse doelgroep, we programmeren gemiddeld 1x per maand iets voor een specifieke doelgroep (hiphop, scholen, rock, pop, underground, singersongwriter).
• De Kroepoekfabriek voldoet aan alle voorschriften
o De commerciële activiteiten (horeca en verhuur) zijn ondergebracht in een BV met dezelfde regels en belastingen als iedere andere ondernemer.
o de subsidie (straks 12% van de totale begroting!) is bestemd voor de culturele activiteiten
o de prijzen zijn marktconform
o het personeel is gecertificeerd
o de huur voor het pand is hoog (36% van de kosten, landelijk 14%)
• We hopen dat bekende live- en DJ acts meer willen en kunnen optreden bij De Kroepoekfabriek
• De Kroepoekfabriek wil hiermee meer nieuwe bezoekersstromen aanboren van uit de hele regio, die voor en na een concert in Vlaardingen actief zijn.