loading
De rol van De Kroepoekfabriek

Op deze pagina gaan we even terug naar de basics. Waarom zijn ze we er en hoe geven we hier invulling aan?

  1. Wat is de missie van De Kroepoekfabriek?
     De Kroepoekfabriek wil een breed publiek in Vlaardingen enthousiast maken voor popcultuur en daarmee de stad en regio aantrekkelijk maken. Met goede initiatieven voor talentontwikkeling, een volwassen regionaal-, nationaal- en internationaal programma en moderne dance-avonden willen we poppubliek en musici inspireren en activeren een bezoek aan De Kroepoekfabriek te brengen.
  2. Wat zijn onze speerpunten?
    De Kroepoekfabriek wil uitblinken met een kwalitatief goed programma die niet elders in de regio te vinden is. Talentontwikkeling staat hoog in het vaandel, maar ook co-productie en partnerschappen zijn belangrijk om vele activiteiten in De Kroepoekfabriek te kunnen realiseren. De Kroepoekfabriek is ondernemend, denkt creatief en levert het publiek en andere partijen een vrolijke en open service.
  3. Hoe steekt de organisatie ook alweer in elkaar?
    De Kroepoekfabriek bestaat uit een stichting en een BV. In de stichting vinden alle programma-activiteiten plaats en alles wat er daar bij komt kijken. In de BV zijn alle horeca- en verhuuractiviteiten ondergebracht. Alle activiteiten worden georganiseerd door een klein, vast team bestaande uit full- en parttimers voor een totaal van vijf voltijdbanen. De evenementen zelf worden, onder toeziend oog van een professionele floormanager uit het vaste team, gedraaid door de vrijwillige Kroe. Deze omvat momenteel zo’n tachtig personen die zich bezig houden met onder andere service aan de bar, garderobe en licht- en geluidstechniek.
  4. Waaruit bestaat de programmering van De KF?
    Onze programmering bestaat uit verschillende onderdelen. De frequentie en planning van de verschillende avonden wordt altijd zorgvuldig overwogen. Waar mogelijk wordt samengewerkt, aangehaakt of worden er afspraken gemaakt met initiatieven in Vlaardingen en de regio. Zo organiseren we zo’n 250 events per jaar. Het programma bestaat uit:

    • Popconcerten Nederlandse acts: het gros van het programma bestaat uit Nederlandse pop-, rock- en urban-acts die geregeld ook elders in Nederland optreden. Voorbeelden zijn op zichzelf staande concerten, maar ook concepten als GLOW en Nieuwe Vangst.

    • Popconcerten buitenlandse acts: een minderheid van het programma bestaat uit buitenlandse acts.

    • Popconcerten regionale helden: met Tokoloko biedt De KF ruimte aan regionaal talent dat – meestal in combinatie van verschillende bands – een eigen groep fans naar de zaal trekt. Ook is er KF Allstars waar elke editie meer dan vijftig muzikanten aan deelnemen en waar De Kroepoekfabriek muzikanten in de regio kennis laat maken met elkaar en nieuwe muziek. Er wordt zo een échte popscene gekweekt.

    • Dans-/clubavonden: er worden danceconcepten geprogrammeerd in specifieke genre’s binnen de dance. Vrijwel altijd gaat dit in samenwerking met een derde partij als host/gastheer, zoals een (lokaal) label, lokale organisatie, dj-collectief of een professionele evenementenorganisator. Voorbeelden hiervan zijn Gehavend, 90’S NOW, Frenchkickz, Lekker Laag, Liquidation, 40UP of My Generation.

  5. En educatie, hoe gaat dat dan in zijn werk?
    Educatie kent vele vormen, zo ook bij ons.

    1. Om te beginnen ‘voor de schermen’: we geven bands en dj’s de kans kilometers te maken. Dat resulteert wellicht niet direct in een doorbraak of Top 40 notering, maar elke muzikant speelt in vele bands voor de mogelijkheid zich aandient waar wel die ene hit mee gescoord wordt. Alle voorgaande ervaringen tellen mee in dat resultaat. Daarom vind je bij ons regelmatig EP-, cd-, of videoclip-releases van artiesten, voorspeelavonden van muziekscholen, showcaseavonden van labels en boekers en concepten als Tokoloko en KF Allstars.
    2. Verder werken we samen met kunstvakdocenten op het gebied van popmuziek om cursussen en workshops aan te bieden. Denk aan dj-en, muziekproductie, zang, popfotografie en meer.
    3. Deze en andere cursussen worden -als maatwerk- ook regelmatig gegeven aan het primair- en voortgezet onderwijs. Denk hierbij ook aan Culture Candy, het programma Vlaardingse Schatten en voor scholen apart opgezette cursusdagen.
    4. Dan ‘achter de schermen’: in de tijd dat De Kroepoekfabriek bestaat hebben we geïnvesteerd in onze Kroe. We hebben taptrainingen, Sociale Hygiëne-trainingen, beveiligingstrainingen en cursussen podiumtechniek aangeboden. Er zijn Kroeleden en stagiaires die door zijn gestroomd naar een betaalde baan, of zelfs eigen bedrijf, mede dankzij de kennis en kunde die zij in De Kroepoekfabriek hebben opgedaan. Eén techniekvrijwilliger is zelfs meegevraagd op tour door één van de beste drummers ter wereld. En daar mogen we best trots op zijn! In totaal vinden er jaarlijks tussen de vijftig en zestig educatieve evenementen plaats in De Kroepoekfabriek.
  6. En verhuur dan, dat is toch commercieel?
    Jazeker, daarom zit deze activiteit in de BV. Hierdoor spelen we met exact dezelfde spelregels als andere horeca- en verhuurgelegenheden. De winst die gemaakt wordt in de BV vloeit direct terug in de stichting. Zo kunnen we op een eerlijke manier commercieel doen, om cultureel te zijn!