loading

TRY-OUT: ROSEMARY AND GARLIC

Informatie Collapse

Voorverkoop
€ 6.50
Deur
€ 6.50
Datum
ZA 13 JAN 2018
Open
20:30
Start
21:00
Tickets kopen

Zaterdag 13 januari hebben, inmiddels bijna traditiegewijs, weer een spannende try-out in de weken voor Eurosonic/Noorderslag. Dit keer staat Rosemary and Garlic op het podium met muziek die wortels heeft in de folk en sing-songwriter en zich het best lasat omschrijven als ‘fragiel, ijl en extreem mooi’.

De single ‘I’m here’ kwam terecht in ‘The Most Beautiful Songs in the World’-playlist van Spotify. Daarmee werd de formatie Rosemary and Garlic in een keer een van de best beluisterde Nederlandse artiesten van het moment, nog voor het debuutalbum verschenen is, met zo’n 700.000 luisteraars per maand en tracks die miljoenen plays op hun naam hebben staan.

Dat is dus een uitstekende voorbode voor het album dat een dag voor de show, op 12 januari, wereldwijd uitkomt.’I’m Here’ geeft ook gelijk al aan wat er te verwachten is van de debuutplaat. De verstilde zang van Anne van den Hoogen met de subtiele elektronica en het pianospel van Dolf Smolenaers vormen het geraamte van de muziek. Na de eerste winters klinkende EP uit 2015 (The Kingfisher), gunt het debuutalbum ons ook een inkijk in de andere seizoenen. De nummers werden echt door het duo samen geschreven en kwamen volledig intuitief tot stand. Aangezien zangeres Anne als (ex-)literatuurstudent een voorliefde heeft voor de romantische stroming staan de nummers in het teken van de natuur, emoties en de zoektocht naar authenticiteit. Verder is het artwork van het album van de hand van de Amerikaanse kunstenaar Gregory Euclide, die in het verleden al meermaals met Bon Iver samenwerkte.

Net als het artwork vallen de songs van Rosemary & Garlic ook niet in het typische genre maar hebben ook zij net die extra laag, geschilderd met zowel een elektronisch als vintage palet. Soms een subtiele verandering van akkoorden (Nick Drake), soms wat vervreemdende geluidjes of ritmes (Patrick Watson) of experimenten met in de verte na-ijlende elektrische gitaren à la Sufjan Stevens. Maar altijd met een melancholisch hart waarin je misschien de oude Sandy Denny herkent.

ATELIERGESPREK 4 - MENSENRECHTEN: SREBRENICA
Volgende event